Wat zijn de social media trends voor 2023?
Wil jij als foodmarketeer of brandmanager de kansen voor social media optimaal benutten in het nieuwe jaar? Verdiep je in de socialmedia trends voor 2023 en doe inspiratie op voor onderscheidende content. Wij helpen je op weg!
Er zijn natuurlijk tal van social media trends die de moeite waard zijn om te bekijken. Wij pikten er 5 uit die extra relevant zijn voor food & FMCG. Laat je inspireren!
En hoe leuk: deel jouw verlanglijstje met doelen voor 2023 en krijg een gratis online inspiratiesessie met onze social experts. Scroll naar beneden voor de voorwaarden.
Trend 1: Smakelijke TikToks
Alleen al over TikTok kunnen we een boek vol schrijven met social media trends voor 2023. Maar één ding is zeker: food is hot op TikTok! De hashtag #tiktokfood toont maar liefst 84.8 miljoen views. Van de gekste foodchallenges tot ASMR en Gordon Ramsay's fooddance. Ook zie je veel kookvideo’s en productreviews, waar je als merk goed op kunt inspelen. Deze accounts zijn de moeite waard om te bekijken:
Trend 2: Meer authenticiteit, minder filters
Authenticiteit wordt belangrijker dan ooit. De lancering van de app BeReal heeft daar een slinger aan gegeven. 30 procent van de Nederlandse jongeren gebruikt de app om spontane, ongepolijste, ‘in-the-moment'-selfies te delen. Ook zie je dat steeds meer influencers. One boodschap voor jou: ga minder scripten en maak meer ruimte voor spontane creaties.
Trend 3: Creatief zijn met AR
Een social media trend voor 2023 waar we echt blij van worden: Augmented Reality! AR biedt volop kansen om interactie te krijgen met je doelgroep. Zeker nu je op steeds meer kanalen standaard AR-filters kunt toepassen. In 2022 voegde TikTok daar nog Effect House aan toe: een ontwikkeltool waarmee je zelf AR-effecten maakt. Wil jij iets met AR doen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Laat je inspireren door deze populaire filters:
Trend 4: Vertical video & shorts
Lange tijd was verticaal filmen uit den boze. Was jij zo’n vertical filmer? Dan heb je het nu toch bij het rechte eind, want vertical video is de nieuwe vuistregel. Instagram maakte de primeur met de functie Reels en ook YouTube stimuleert gebruikers om verticale content te uploaden. De verwachting is dat andere platforms volgen. Daarbij zien we ook dat korte filmpjes steeds meer je tijdlijn domineren. Een social media trend die in 2023 ongetwijfeld doorzet.
Trend 5: Bye bye, cookie
Oké, dit is niet echt een social media trend voor 2023, maar wel een belangrijke mededeling als je online adverteert. De third party cookie verdwijnt volgend jaar. Dit betekent dat het straks lastiger wordt om remarketing toe te passen: gepersonaliseerde advertenties tonen op basis van het surfgedrag van bezoekers. Als adverteerder kan dit betekenen dat je afhankelijker wordt van first party data, via Google Analytics en Facebook.
Actie: Deel jouw verlanglijstje voor 2023
Dit waren de 5 belangrijkste social media trends voor 2023. Wil jij ontdekken waar jouw kansen liggen in 2023? Wij helpen je graag. Maak een verlanglijstje met jouw doelen voor 2023 en deel dit vóór 31 januari 2023 via info@fmcgsocial.com. Dan verrassen wij je met een gratis online inspiratiesessie!