Hoe zet je social media in voor productintroducties?
Productintroducties zijn bij uitstek de momenten om te knallen op social media. Maar hoe pak je dit slim aan, zodat de shoppers direct naar de winkel rennen? Wij delen de do's & don'ts voor een succesvolle inzet van social media.
Don't: wij van wc-eend...
Dit voorval zien we vaak bij (grote) foodmerken. Bij productintroducties ligt de focus bij social media vooral op hun eigen kanaal. Een gemiste kans! Probeer dus niet alleen te posten vanuit de stem van je merk, maar laat vooral consumenten aan het woord. Nodig ze uit in een studio voor een blinde proeftest of ga de straat op om interviews te doen. Zo krijg je content met een hogere sociale bewijskracht.
Do: productintroductie in het kwadraat
Dat brengt ons op de volgende tip. Staar je niet blind op je eigen kanalen. Ter illustratie: de meeste A-merken hebben geen tienduizenden volgers op Instagram, waardoor hun bereik relatief laag is. Mensen volgen immers liever mensen dan bedrijven. Ontdek dus de mogelijkheden voor samenwerkingen met influencers, bloggers en vloggers. Laat hen jouw product introduceren, voor een groter bereik én meer geloofwaardige content.
Do: ga voor perfecte timing
Heb je een kalender gemaakt voor je productintroducties? Kijk dan ook goed naar de tijdstippen waarop je je social media posts inplant. Een planningstool geeft vaak suggesties voor het beste publicatiemoment. Maar we adviseren je vooral om te kijken naar wat voor jouw merk en product goed werkt. Neem je statistieken dus goed onder de loep en kies voor elk bericht het perfecte tijdstip.
Don't: verliefd worden
Veel marketeers vinden productintroducties het leukste wat er is. Er is hard gewerkt aan een foodinnovatie en je bent trots op het resultaat. Herkenbaar? Trots zijn is goed, maar pas op dat je niet verliefd wordt. Want verliefdheid maakt blind! Blijf kritisch kijken naar je strategie, je doelgroep en de kwaliteit van je content. Neem reacties op social media serieus en vraag de consument om mee te denken. Zo behoud je een frisse blik.
Wil jij ook knallen met social media?
Wil jij social media slim inzetten voor jouw productintroducties? En kun je daarbij een frisse blik gebruiken? Laat FMCG Social je helpen! Schakel ons in voor de ontwikkeling van je social strategie, contentcreatie, community management en/of social advertising. Plan een kennismaking met ons via info@fmcgsocial.com.